Ukraine has became a target of another informational attack by one of the top US newspapers. It is directly connected with the topic of cooperation between the Ukrainian military-industrial complex and  one of its foreign trade partner. This time quite a big one - China.

The Washington Times in one of it articles "caught" Ukraine in supplying engines for Chinese military aircraft.

Before we dig into the scandal's details - let's call it a scandal - it is necessary to mention for non-US readers, that the WT is not a very influential (by American standards) newspaper; conservative and rather archaic in its views it was originally created as an alternative to the liberal monster that we know as the Washington Post. This media structure has annually been loosing subscribers and, accordingly, money and influence. That's why it needs scandals. But not a scandals with a "yellowish" tinge, but delicious, which conscientious senators would like to consume during lunch.

Probably, the information and the source should not be checked at the same time. They just have to be. The main thing is circulation. And it does not matter if it will smells like an old Soviet typewriter.

So it happened now: because this newspaper urged the president of the United States to punish our country for supplying the engines for the needs of the Chinese Air Force - combat training aircraft "Hongdu L-15" (JL-10), ie jets on which Chinese pilots will be trained to take off and land on the deck of aircraft carriers.

Of course, the PRC is a clear rival for the US, moreover, the countries are currently in the state of economic confrontation, but the article itself was written not from the possition of care about the US economy, but from the benefits of Russian Military Industry, which has Ukraine as a competitor in this area.

Let us explain: 18 years ago - as military-political columnist Alexander Kovalenko points out - the Ukrainian and Russian sides agreed with China to participate in the construction of the "Hongdu L-15." This work began in 2000, when the Ukrainian Ivchenko-Progress ZMKB state enterprise and the Russian Yakovlev OKB began to produce and supply various propulsion systems for this project.

Further, in 2010, the Chinese launched the first aircraft and ordered the engines with the afterburner AI-222-25F in the Ukrainian "Motor-Sich" enterprise.

The Russians then didn't paid much attention to these relatively independent games of Kyiv, since before the war the Ukrainian political life had objectively been subordinated to the Kremlin. But everything changed after the annexation of  Crimea and the occupation of certain regions of Donetsk and Lugansk regions. To be more specific, after the direct decree of the President Petro Poroshenko on prohibition of trade in weapons with the occupier.

After that, we observed the failture of Rogozin's "import substitution" reform in Russia and further surrender of positions in the global arms markets: India, Thailand, Turkey, etc. We witnessed how new technical developments were partialy replaced by cartoons with the participation of the Russian president.

However, we have gone off-topic here.  The matter is that after leaving the Russian market, Ukraine's Motor Sich started to develop new markets, including the Chinese one. Moreover, for these purposes, the newest modification of the AI-222 aircraft engine was produced, without Russian components.

And now the most important thing: it turned out that the Russians had earlier simply violated all possible licensing conditions and are now trying to sell a similar engine to China.

"...At the same time, the Russian Federation uses the manufactured in violation of licensing conditions AI-222 engines from the Yak-130 combat training aircraft, and constantly try to organize their delivery to China in lieu of Ukrainian products." - the Ukrainian manufacturer points out.

But the strangest thing is that the current info-attack, like two drops of water, looks like a scandal of a year ago - when the The New York Times accused Ukraine of delivering engines to North Korea. Then and now the attack occurred in August.

To remember the past

Let's back the August 14 of last year and remember the controversial material, published by the NYT newspaper, inj which Ukraine was pointed as Ukraine a supplier of the RD-250 engines for the construction of North Korean intercontinental ballistic missiles.

The article writers - William Broad and David Sanger - referred to a report by Michael Elleman, a researcher at the International Institute for Strategic Studies (UK).

By himself, Elleman was a good figure to create a provocation, since in the period   from 1995 to 2001 he had headed the program of joint threat reduction in Russia, this fact is pointed in his biography. The scientist's work was focused on dismantling obsolete long-range missiles.

In his report, Elleman points out that the engines to North Korea could have come from four enterprises that had previously been located on the territory of the Soviet Union, one of them was the Ukrainian PivdenMash (YuzhMash) enterprise. At the same time, in the report he also mentioned the Russian Energomash plant, and the rockets of the Cyclon type, which at the beginning of 00's was purchased by Russia in Ukraine with exact the same engines.

But what the American journalists wrote? They clearly indicate: the main supplier is the Ukrainian side.

And only later it was revealed that the Russians for many years have been providing the DPRK with spare parts for rockets, fuel, nuclear scientists. So as only after time it turns out that one of the two journalists had actively cooperated with the WikiLeaks - a structure that only the lazy one does not associate with the Kremlin. And then it became clear that it was Russians who, being owned all technical documentation, had supplied these engines, extracting them from old missiles of various types.

Even Elleman himself, after learning of this scandal, hastened to refute the materials of The New York Times, while saying the following: "I did not claim that the Ukrainian government was involved in the possible transfer of missile engines to North Korea."

By the way, look at the information that various American and European publications are now posting about the secret cooperation between Russia and the DPRK. Recall, that the US Treasury Department imposed sanctions against the Russian Profinet port agency, which allowed at least six DPRK vessels - some of which are under sanctions - to enter the Russia's docks. Recall about the Agrosoyuz bank of the Russian Federation, which is also included in the "black list" of the United States, and which is considered to be involved in financing the process of creating weapons of mass destruction in the DPRK. In particular, it was through the Agrosoyuz financial institution that the representative of the North Korean foreign trade bank in Moscow transferred funds. 

Let us also not forget about the North Korean migrants who, despite the UN resolution, continue to massively go to work in Russia. Some part of them are learned chemists. And what is quite noticeable - there are opinions on continuation of the nuclear program by the DPRK.

However, what's important here is to understand the reasons of why the Russians then organized this info-attack. This will help us understand the motives of their present.

Crumbling plaster.

Korean missiles" was made on specific purpose. Obviously, by this the Moscow proxies were intending to solve several important tasks. 

First, after the US President signed the Law on "Countering America's opponents through sanctions" (Aug. 2, 2017), Moscow, while glowing the situation on the Korean peninsula, aimed to force Washington to dialogue and to soft its position regarding the penalty measures. At the same time it was necessary to show that sanctions are meaningless, and Ukraine is a "troublemaker" not only in the Donbas, but also at American borders.

Secondly, then the talks intensified between Peter Poroshenko and Donald Trump on the supply of American weapons to Ukraine, in particular, the anti-tank missile systems Javelin. It was important to strengthen the positions of those American politicians who opposed this step.

Thirdly, it was important to change the information emphasis and avoid an international scandal. Remember, a few days before the publication in The New York Times, the German rocket engineer Robert Schmucker proved that Russia is directly involved in the creation of North Korean missiles.

Later, when representatives of Russian special services had poisoned Skripal family, the Russian mass media replicated information about the alleged UN report.

They pointed out: "Ukraine confirmed to a group of experts that the DPRK's ballistic missile engine was more likely to contain separate components of the RD-250 engine." This the Russian porpagandists called "confession of guilt."


Now we see an identical situation. That is why it is not necessary to look for information about the source, who spoke about such a bad Ukraine that provides Chinese training planes with engines. Do not dig into the biography of the authors of this note.

There is another thing that is nessesery to understand: this biased, and distorted piese of information came to the journalists of The Washington Times not accidentally. The leak source, as you know, is located not in Washington.

However, this time the question concerns not only our reputation, relations with the United States. This is the beginning of the Kremlin's campaign to destabilize the situation in Ukraine on the eve of the presidential elections in our country. Moscow is trying to get its man into the Bankova and get a majority in the Ukrainian parliament. What we see now, says one thing: the game has begun!